به گزارش سینماپرس، نشست خبری «پرواز ۱۷۵ »در آخرین ساعات روز ۱۳ بهمن در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.
سعید شرفیکیا تهیهکننده پرواز ۱۷۵ گفت: این فیلم با بودجه کاملا شخصی ساخته شده و هیچ ارگان دولتی برای ساخت آن را حمایت نکرده است. فکر میکنم موضوع شهدای دفاع مقدس دغدغه همه ما باشد چون این شهدا با فداکاریشان باعث شدند ما امروز اینجا بنشینیم و اگر این افراد نبودند ما این امنیت و آسایش را نداشتیم. همینطور جانبازان که ما به خاطر ساخت این فیلم با مشکلاتشان از نزدیک مواجه شدیم.
وی افزود: این کار سفارش هیچ ارگانی نبود و علاقه شخصی کارگردان بود. شهدای قواص هم که جای خود را دارند.
محمدحسین حقیقت کارگردان کار گفت: مسئله دفاع مقدس صرفا بخشی از تاریخ ما نبوده که باید فراموشش کرد. ما باید قدردان آن باشیم. ما تلاش کردیم از شعاری بودن دور باشیم، تلاش کردیم واقعیتها را بگوییم. اگر فکر میکنیم چیزی واقعیت است باید آن را عنوان کنیم.
وی افزود: از کسانی که به جشنواره نمیآیند خواهش میکنم از این تریبون استفاده کنند و فضای جشنواره باید به همدلی نزدیک شود.
جعفر دهقان از بازیگران این فیلم درخصوص شخصیتی که در این فیلم به تصویر کشید گفت: من همیشه دغدغه داشتم که سینمای جنگ نباید تمام شود. خوشحالم که هنوز هستند جوانانی که برای فیلم اول اثر دفاع مقدسی میسازند. برای خیلیها فیلم دفاع مقدس فقط در توپ و تانک و فشنگ خلاصه شده اما مهم حرف دفاع مقدس است که هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد. من احساس میکنم کارگردان این اثر میتوانست با هزینه تولید این فیلم یک اثر تجاری بسازد و شبیه به بسیاری از فیلمسازانی که به دنبال درامد و گیشه هستند فیلم بسازد. به همین دلیل هم طول نقش برای من اصلا مهم نبود و اثرگذاری آن اهمیت بیشتری داشت.
وی در پایان صحبت هایش گفت: از شما در خواست میکنم یک بار به آسایشگاه جانبازان سر بزنید و تازه با مفهوم اینکه ما چرا به این افراد بدهکار هستیم آشنا خواهید شد.
شاهین باباپور یکی از بازیگران فیلم ضمن اشاره به اینکه ممکن است خیلی ها بگویند برخی از دیالوگ های فیلم شعاری است، افزود: اگر ما درشت درشت هم در یک فیلم شعار میدهیم باز کسی به آن توجه نمی کند.
وی با انتقاد از نمایندگانی که جانبازان و شهدا را نردبان خود میکنند، ادامه داد: تا زمانی که جانبازان زنده اند یاد جنگ زنده است. جنگ برای هرحکومتی ادبیات نوشتاری را به وجود میآورد، کارگردان این اثر نه انقلاب را و نه جنگ را دیده بود اما این اثر سعی کرده است اندیشه جنگ را به عرصه نمایش وارد کند.
وی یادآور شد: فکر میکنم محمدحسین حقیقت با قرار دادن عواملی که هر یک به نحوی در جنگ دخیل بودند، در کنار هم میخواست مساله جنگ را یادآوری کند. امیدوارم در عرصه دفاع مقدس فقط به تیر و تیراندازی اشاره نکنیم و به پس زمینه های جنگ هم بپردازیم.
مجید پتکی نیز ضمن تشکر از حضور مخاطبان و با اشاره به اینکه سکانس های ابتدایی بازی او در آسایشگاه جانبازان ضبط شد، گفت: من فکر نمیکردم جانبازان این مقدار روحیه و این قدر صبر و تحمل داشته باشند. این سرزندگی و مهربانی این دوستان در آسایشگاه تمام ناملایمت های فکری من را از بین برد. من برای اولین بار در ۴۸ سالگی این جانبازان را در آسایشگاه دیدم. این دوستان و جانبازان راجع به هر چیزی صحبت میکردند و برخلاف تصور من هیچ صحبتی از ناملایمتی های جنگ نداشتند.
اتابک نادری نیز با اشاره به اینکه دوست نداشته در این فیلم بازی کند، توضیح داد: جمله کلیشه شده فیلم را شعاری می دانستم. در نهایت سر صحنه به این نقطه مشترک رسیدیم. روز اول در آسایشگاه ثارالله صحنه ای را دیدم که خیلی من را دگرگون کرد و مردان بزرگی را دیدم که سکوت کردند ولی نگاه هایشان پر از معنا بود. امید داریم در این کار ادای دین به شهدا داشته باشیم و یاد آن ها را زنده کرده باشیم. من تجربه بازیگری در این فیلم را فارغ از تکنیک کاملا دلی میدانم.
رضا توکلی دیگر بازیگر فیلم نیز با اشاره به اینکه سینمای دنیا برای پیشکسوتان برنامه ریزی دارد، گفت: اعتقاد شخصی من این است که پیشکسوتان سینما میتوانند کنار جوانها باشند و انتقال تجربه دهند و نویسندگان ما باید برای پیشکسوتان بنویسند. سازمان های مختلف با بودجههای آن چنانی وجود دارد اما نمیدانم با فیلمنامه آماده جنگی چگونه باید اینها را ببینیم. ما اتفاقات عجیب و غریب در جنگ خود داریم که نتوانستیم به خوبی تصویر آن را ارایه کنیم و جای آن خالی است.
وی در انتها گفت: آقای اوج، آقای بنیاد مستضعفان این پولها و کارها را به چه کسی میدهید. باند بازی در شبکهها و پلتفرمهای نمایش خانگی راه افتاده است.
یاسین مسعودی دیگر بازیگر فیلم هم با اشاره به اینکه از ابتدا پیرامون کاراکتر یاسین با کارگردان صحبت داشته است، بیان کرد: تلاش شد کاراکتر یاسین با چاشنی طنز شکل بگیرد.
رضا انصاری سرپرست جلوههای بصری فیلم هم عنوان کرد: سعی کردیم انگشتر به عنوان نخ تسبیح فیلم با ویژوآل افکت و جلوههای بصری آماده شود و تلاش شده در صحنههای غواصان و زیرآب از جلوههای بصری استفاده شود.
زرآبادی مدیر تولید فیلم مطرح کرد: کار سختی بود و تعدد لوکیشن داشت. محمدحسین حقیقت جوانترین فیلمساز جشنواره است ولی آدم بسیار بزرگی است.
محمدحسین حقیقت در پایان در پاسخ به این سوال که چرا سراغ کار دفاع مقدسی رفته است، توضیح داد: ماجرای کلیدی که مادر در مغازه میگذاشت امروز در تهران وجود دارد و آن مادر منتظر است، باید با هر سلیقه و آرمانی یک نقطه مشترک داشته باشیم که برای همه محترم است و گفتن از شهدا ترس ندارد.
ارسال نظر